Omprövning och överklagande

Alla hushåll och företag som har tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift. Om du anser att du eller ditt företag inte ska betala någon avgift, kan du begära en omprövning. Juridiska gruppen på Radiotjänst utreder ärendet och när utredningen är klar skickar vi ett skriftligt beslut till dig.

Omprövning

Det är viktigt att du betalar radio- och tv-avgiften i väntan på beslutet (15 §, lag om [1989:41] finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Skicka in din begäran om omprövning till Radiotjänst. Om din begäran om omprövning inkommer senare än fyra veckor efter det att avgiften skulle ha varit betald, ändrar vi beslutet bara om det är uppenbart fel.

Du kan också ringa 0771-91 00 04 eller skicka ett meddelande till kundservice.

Handläggningstiden för en begäran om omprövning är ca 1-14 dagar. Det är den tid det tar från att en handling kommer in till oss till dess att vi tar beslut eller skickar ett brev om att vi behöver mer information.

Sommar och semestertider innebär att handläggningstiderna för en begäran om omprövning är något längre än vanligt. Du som begär omprövning får räkna med en handläggningstid på ca 3-4 veckor innan du kan få besked i ditt ärende.

Överklagande

Du kan överklaga ett omprövningsbeslut. En överklagan måste enligt 23 § Förvaltningslagen (1986:223) vara skriftlig. Du kan skriva ett brev eller skicka e-post till Radiotjänst. Brevet ska du skicka till: Radiotjänst i Kiruna AB, 981 80 KIRUNA. Om du hellre vill skicka din överklagan genom e-post går det bra att göra det via vårt formulär. Skrivelsen med din överklagan ska innehålla:

  • Registreringsnummer på det beslut du vill överklaga.
  • Hur du vill att beslutet ska ändras och varför.
  • Om du anlitar ombud ska en fullmakt i original skickas med.

Överklagandet ska ha kommit in till Radiotjänst inom tre veckor från den dag du har tagit del av beslutet. Om Radiotjänst inte ändrar beslutet på det sätt du önskar, skickar vi överklagandet till förvaltningsrätten i Luleå.

Kontakta kundservice

Öppettider:
Helgfri vardag kl 09.00-17.00

 

0771-91 00 04

 


Bild från kundservice

 

Tfn till växeln: 0980-750 00
Faxnr: 0980-751 90

Du kan också använda vårt kontaktformulär eller logga in på Mina sidor.

Programutbud

Fråga Lund - i en ny och lekfull variant

Några av Sveriges mest spännande forskare svarar på frågor om allt mellan himmel och jord.

Drömlägenheten som gick upp i rök

Johanna och Steven har hittat sin drömlägenhet i Malmö. Men när de hämtar nycklarna får de en chock.

Kampen för ett vanligt tonårsliv

My life my lesson – en Kristallenbelönad dokumentär om 16-åriga Felicia.

Mer från Radiotjänst

Jobba hos oss

Lediga jobb på Radiotjänst. Finns något som passar dig?

Fakturabilaga

Här hittar du vår senaste fakturabilaga med information från Radiotjänst, SVT, Sveriges Radio och UR. (pdf)