Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om hur vi använder cookies.

Avgiftskontroll

Under hela året besöker vi, skickar brev eller ringer hushåll och företag som inte finns med som betalare i vårt register. Vi kontaktar även de som köpt en tv-mottagare samt de som flyttat och inte anmält innehav av tv-mottagare. Besöken och samtalen är ett bra tillfälle att berätta om radio- och tv-avgiften och public service.

Samboregister

Det kan hända att vi kontaktar hushåll som redan betalar avgiften. Så kan det bli om du precis har bytt adress, om du helt nyligen anmält innehav av tv-mottagare eller om du är sambo med någon som betalar. Vi kontrollerar alltid så att vi inte skickar brev eller ringer till ett hushåll där make eller maka redan betalar radio- och tv-avgiften.

Så om du är sammanboende i ett hushåll som redan betalar kan du enkelt slippa få brev och telefonsamtal från oss genom att registrera dig på Mina sidor. Detsamma gäller barn över 18 år i ditt hushåll. Du loggar enkelt in på Mina sidor med Mobilt bankID eller de inloggningsuppgifter som du hittar på fakturan.

Kontrollanter får aldrig gå in i bostaden

Kontrollanterna använder listor över avgiftsbetalare och de som inte finns med på listan får helt enkelt ett besök. Våra kontrollanter visar alltid ID-kort och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom några veckor.