Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om hur vi använder cookies.

Betalning

Nedan hittar du information om betalningssätt och fakturor. Observera att radio- och tv-avgiften ersätts av en allmän public service-avgift från och med 1 januari 2019.

Så här mycket kostar radio- och tv-avgiften till och med 31 december 2018:

  • 200 kr (om du betalar en gång per månad)
  • 600 kr (om du betalar fyra gånger per år)
  • 800 kr (om du betalar tre gånger per år)
  • 1 200 kr (om du betalar två gånger per år)
  • 2 400 kr (om du betalar en gång per år)

Betala fakturan i tid 

Radiotjänst skickar två påminnelser om du glömmer att betala radio- och tv-avgiften. Den första påminnelsen kostar 75 kronor. Den andra påminnelsen kostar 40% av beloppet på den första räkningen du fick. Om du ändå inte betalar skickar vi fakturan till Kronofogden.

Gå till Kronofogdens webb

Kronofogdens faktura kostar 600 kronor extra. Om din faktura är hos Kronofogden ska du betala skulden till dem. 

Har du hamnat i Kronofogdens register? Läs mer om rättelser hos Kronofogden.

Övriga betalningssätt

Autogiro - betalar du med autogiro och det inte finns pengar på kontot skickar Radiotjänst en påminnelsefaktura med posten. Påminnelsen ska du betala med inbetalningskortet. Nästa faktura dras som vanligt med autogiro.

Om du som autogirokund byter bank eller ändrar konto ska du kontakta din bank.

E-faktura - betalar du med e-faktura och missar en betalning kommer en påminnelse att skickas som pappersfaktura till dig. 

Observera! Eftersom avgiften automatiskt avslutas den 31 december 2018 kan du inte längre ansöka om autogiro eller e-faktura.

Anstånd

Om du har svårt att betala just den här fakturan kan du begära ett anstånd. Det innebär att vi flyttar fram sista betalningsdagen till ett datum som passar dig bättre. Ett anstånd gäller bara en faktura. Har du fått anstånd och ändå inte betalar i tid går Radiotjänst tillbaka till ursprunglig kravhantering av fakturan.

Du kan inte längre själv ansöka om anstånd via Mina sidor på grund av att avgiften upphör 31 december 2018. 

Betalningsplan

Om du har en betalningsplan har du fått hem en faktura med flera inbetalningskort där varje inbetalningskort har olika sista betalningsdag. Vi skickar inga påminnelser på betalningsplaner. 

Betalar du inte betalningsplanen i tid avbryter vi den och du är tillbaka i ursprunglig kravhantering av fakturan. Betalningsplanen avbryts också om du skulle avanmäla ditt innehav av tv-mottagare utan att ha betalat hela betalningsplanen. Även då är du tillbaka i ursprunglig kravhantering av fakturan. 

Om du har fått ordinarie fakturor, två påminnelser och sedan gör en betalningsplan som du inte betalar, skickas ärendet direkt till Kronofogden. Därför är det viktigt att du betalar i tid.

Du kan inte göra betalningsplan på en faktura som redan blivit överförd till Kronofogden.

Observera att du på grund av att radio- och tv-avgiften upphör kan ha fått din betalningsplan hävd. Kontakta kundservice om du har några frågor eller behöver hjälp med dina fakturor.