På radiotjanst.se använder vi oss av cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här. OK

Betalningsplan och anstånd

Du kan ändra sista betalningsdag, begära anstånd eller göra en betalningsplan genom att gå in på Mina sidor. Du kan även ringa eller skriva till vår kundservice.

Ändra sista betalningsdag

Radiotjänst har något som kallas rullande fakturering. Det betyder att vi skickar ut räkningar varje dag. Då kan det bli så att du ska betala din räkning mitt i månaden. Du kan ändra vilken dag i månaden du ska betala dina radio- och tv-avgiftsräkningar. Gå in på Mina sidor och välj "ändra sista betalningsdag". Ändringen börjar gälla från nästa räkning du får från oss.

Den första räkningen efter ändringen får en längre fakturaperiod och därför blir beloppet på denna räkning lite högre. Ändringen påverkar inte den totala årsavgiften.

Anstånd

Om du har svårt att betala just den här räkningen kan du begära ett anstånd. Det innebär att vi flyttar fram sista betalningsdagen till ett datum som passar dig bättre. Ett anstånd gäller bara en räkning. Har du fått anstånd och ändå inte betalar i tid går Radiotjänst tillbaka till ursprunglig kravhantering av räkningen.

Att få anstånd med betalningen på en räkning är inte detsamma som att ändra sista betalningsdag på alla räkningar. Vill du alltid betala din radio- och tv-avgiftsräkning ett annat datum i månaden ska du istället ändra sista betalningsdag. 

Betalningsplan

Du kan göra en betalningsplan om du vill dela upp räkningen så att du betalar lite i taget. Om du gör en betalningsplan kommer du att få hem en räkning med flera inbetalningskort där varje inbetalningskort har olika sista betalningsdag. Vi skickar inga påminnelser på betalningsplaner. 
Betalar du inte betalningsplanen i tid avbryter vi den och du är tillbaka i ursprunglig kravhantering av räkningen. Betalningsplanen avbryts också om du skulle avanmäla ditt innehav av tv-mottagare utan att ha betalat hela betalningsplanen. Även då är du tillbaka i ursprunglig kravhantering av räkningen.  

Om du har fått ordinarie räkningar, två påminnelser och sedan gör en betalningsplan som du inte betalar, skickas ärendet direkt till Kronofogden. Därför är det viktigt att du betalar i tid. 

Ämnen:

Programutbud

Ny dramakomedi med bonusfamiljen i fokus

Välkommen till bonusfamiljen – en vardag för fler än du tror.

Ny serie om nätets mörka baksida

En ung flicka blev bestialiskt mördad. En man blev eventuellt oskyldigt dömd. En advokat hävdar att han bara skött sitt jobb. Ett fall som skulle kunna bli vår tids största rättsskandal. 

Jakten på det stora genombrottet

Följ forskarna som tagit sig an några av de största frågorna mänskligheten brottas med.

Mer från Radiotjänst

Jobba hos oss

Här hittar du lediga jobb på Radiotjänst. Finns det något som passar dig?

Fakturabilaga

Här hittar du vår senaste fakturabilaga med information från Radiotjänst, SVT, Sveriges Radio och UR. (pdf)