Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om hur vi använder cookies.

Fakturahjälpen

Riksdagen har ersatt den tidigare radio- och tv-avgiften med en allmän public service-avgift från och med den 1 januari 2019. Här kan du se vad olika delar på den tidigare radio- och tv-avgiftsfakturan betyder. För samlat fakturautskick hittar du en särskild förklaring längst ner på sidan.

1.  Datum - detta datum talar om när fakturan skapades på tryckeriet. Fakturan skickas i väg med posten 1-3 dagar efter det här datumet.  

2.  Fakturanummer - är unikt för just den här fakturan. Betalar du via internetbank finns det ett fält där du fyller i detta nummer. Kallas även OCR-nummer.

3.  Förfallodag - den dagen vi vill ha pengarna. Får vi inte det skickar vi en påminnelse med en påminnelseavgift.

4.  Kundnummer - är unikt för just dig. Med hjälp av kundnumret hittar vi dig i vårt register.

5.  Avser perioden - fakturan du fått gäller avgiften för den här perioden. Du betalar alltid radio- och tv-avgiften i förskott.

Samlat fakturautskick

1. Datum - detta datum talar om när utskicket skapades på tryckeriet. Utskicket skickas i väg med posten 1-3 dagar efter det här datumet.

2. Fakturanummer/OCR-nummer - betalar du via internetbank finns det ett fält där du fyller i detta nummer.

3. Kundnummer - är unikt för just dig. Med hjälp av kundnumret hittar vi dig i vårt register. 

4. Avser perioder – inbetalningskorten du fått gäller för dessa perioder. Du betalar alltid radio- och tv-avgiften i förskott.