Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om hur vi använder cookies.

Avanmälan - vilka regler gäller?

Om du inte längre har en tv-mottagare i ditt hushåll eller på ditt företag (gäller inte om mottagaren tillfälligt är inlämnad till reparatör) kan du avsluta din radio- och tv-avgift.

Mina sidor kan du avanmäla om:

  • du har flyttat till ett hushåll som redan betalar radio- och tv-avgift. (Du måste vara folkbokförd på den nya adressen innan du kan säga upp ditt innehav samt uppge kund- eller personnummer på den i hushållet som betalar.)
  • innehavaren av tv-mottagaren avlidit. 

Vill du säga upp din avgift av andra orsaker måste du ringa, faxa eller skriva till oss. Vi behöver ditt kund- eller personnummer, namn samt gärna orsak till avanmälan. Att sluta betala fakturorna räcker inte. Det är ingen uppsägningstid för radio- och tv-avgiften.

Du kan inte avanmäla framåt eller bakåt i tiden (särskilda regler gäller vid dödsfall).

När du har avanmält kan du få pengar tillbaka eftersom radio- och tv-avgiften betalas i förskott. Radiotjänst betalar tillbaka belopp över 150 kr.

Du kan läsa mer om avanmälan i 11 § Lagen om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.